לשיחה עם נציג
תפריט

המוביל הארצי נבנה כדי לתת מענה לבעיית המחסור במים באזורים שונים במדינה ולהתגבר על מגבלות שנובעות מתנאים אקלימיים, גאוגרפיים וגאולוגיים השוררים בישראל.

לאורך המוביל הארצי פרוסות שוחות בקרה תת קרקעיות, שנועדו לספק אפשרות גישה אל הצינור של המוביל הארצי לצרכי אחזקה, פריקת לחצים וביקורת.
מאז הקמת המוביל בשנת 1964 שוחות הבקרה נשארו כפי שהן, וכיום נדרש לבצע בהן שדרוג, שיקום בטון ואיטום.
בנוסף, כיום יש צורך בפתחי גישה רחבים יותר להכנסת ציוד, תפעול ותחזוקה בצורה בטיחותית.

אז באילו שיטות וחומרים בוצעה העבודה המאתגרת והחשובה הזו? 

שדרוג, שיקום ואיטום שוחות בקרה תת קרקעיות במוביל הארצי

"המוביל הארצי" מתחיל בכנרת ומגיע עד מצפה רמון ואורכו כ – 130 ק"מ, מרביתו עובר בתוואי תת קרקעי בעומק משתנה מתחת לאדמה.

שוחות הבקרה כוללות שלושה אלמנטים:
1. שוחת כניסה
2. פתח שירות הממוקם על צינור המוביל
3. שוחה של מאגר מים לצורך פריקת לחצים

מערכת תת קרקעית זו חשופה לאורך השנים לרטיבות, לחות ותנאי חשיפה שונים של הקרקע המקיפה, כולל הצטברות מי גשמים ומי תהום.

תהליך השיקום

בתחילתו של כל פרויקט שיקום בטון יש לבצע הכנות שטח, אשר מהוות את הבסיס להצלחת היישום של החומרים והמערכות.
הכנות השטח כוללות מיפוי וסימון אזורי התיקון, סיתות בטון רופף וניקוי מכאני של מוטות הזיון.בפרויקט זה, ההגנה על ברזלי הזיון התבצעה באמצעות ספיר 690 – חומר הגנה מינראלי להגנה על ברזלי הזיון. החומר מכיל מעכב קורוזיה, אטום למים וכלורידים, בעל חוזק מכאני גבוה ונדבק היטב לבטון ולפלדה.
לאחר הטיפול בברזלי הזיון ולפני יישום חומרים צמנטים, הצוות הטכני של א.צ. המליץ להשתמש בספיר אקסטרא פריים 601 – פריימר פולימרי המהווה שכבה מקשרת בין הבטון החדש לבטון הישן.
עבודות שיקום ותיקוני בטון בוצעו באמצעות ספיר 670, חומר חד רכיבי טיקסוטרופי, בעובי שכבה מינימלית של 10 מ"מ, משום שהוא מתאים לסביבה אגרסיבית, קונסטרוקטיבי על פי תקן האירופאי  EN1504-עבור דרגה 4R. בנוסף, הוא מאושר לשימוש במערכות מי שתיה ת"י 5452 ובעל תו ירוק (מעניק ניקוד לפי תקן 5281 לבנייה ירוקה).

תהליך האיטום

לאחר שלב יציקת הבטון החדש ושלב שיקום הבטון הקיים, יושם איטום חיובי ושלילי בכל מבנה. כמובן שבוצעו רולקות במקומות הנדרשים, בנוסף להספגת הבטון במים למצב רווי ויבש פנים.
בתוך השוחות בוצע איטום שלילי שיושם על ידי ספירקוט E730 – חומר איטום צמנטי דו רכיבי המתאים לאיטום שלילי וחיובי, גמיש ומגשר על סדקים עד 2 מ"מ.
ספירקוט E730 מאושר למי שתיה לפי ת"י 5452, מה שחשוב במיוחד בפרויקט זה בשל היותו העורק הראשי והמווסת של מפעל המים הארצי של מדינת ישראל בו משולבים רוב מפעלי משק המים בישראל.
בנוסף, המוצר בעל תו ירוק ומעניק ניקוד לפי LEED ולפי ת"י 5281 לבנייה ירוקה. החומר ניתן ליישום באמצעות מריחה עם מברשת או בהתזה.
שדרוג, שיקום ואיטום שוחות בקרה תת קרקעיות במוביל הארצי

איטום חיצוני תת קרקעי

איטום חיצוני (חיובי) תת קרקעי בוצע על ידי MB 2K מבית חברת remmers הגרמנית. זהו חומר פולימרי דו רכיבי המשלב תכונות של איטום צמנטי גמיש ואיטום ביטומני בשכבה אחת ליצירת ממברנה גמישה וחזקה במיוחד, הניתן ליישום באמצעות מריחה עם מברשת או בהתזה:
  • נדבק למגוון רחב של תשתיות (צמנטי, PVC, גומי, ביטומן, עץ ומתכת)
  • חוזק לחיצה גבוה
  • חוזק הידבקות גבוה
  • מגשר על פני סדקים עד 5 מ"מ
  • אטום לגשם לאחר כשעתיים
  • ניתן ליישם על תשתית רטובה
  • עמיד UV
להבטחת הצלחת האיטום יש להשתמש בסרטי איטום לאורך הפסקות היציקה ובחיבור תפר בין בטון ישן לחדש, מומלץ להשתמש בסרטי איטום גם בחיבורי קיר ריצפה וגם סביב אלמנטים. ובנוסף, יש לוודא שבוצעו כל הכנות השטח בהתאם להוראות במפרט.
שדרוג, שיקום ואיטום שוחות בקרה תת קרקעיות במוביל הארצי

איטום חיצוני בשיטת ההזרקות

איטום חיצוני (חיובי) נוסף מבוצע בטכנולוגיית ההזרקות.
באזורים בהם לא נחשף המבנה הקיים מצידו החיצוני, בוצע איטום מפנים המבנה אל צידו החיצוני בטכנולוגיית ההזרקה ובשיטת הזרקת "וילון" אשר יוצרת ממברנת איטום חיובית ומונעת חדירת מים אל המבנה.תהליך ההזרקה משלב מספר חומרי הזרקה שונים על בסיס פוליאוריטן וג'ל אקרילט –
MC injekt 2133 FLEX וגם MC injekt GL 95 XT מבית חברת MC Bauchemie הגרמנית, ושימוש במכונת הזרקה דו רכיבית ופיות הזרקה ייעודיות למבנים מסוג זה.

 

המוביל הארצי עבר איטום יסודי למים, שייתן הגנה וקיים לשנים רבות נוספות.
אנחנו בא.צ. שיווק והפצה שמחים לקחת חלק בשיקום ותיקון עורק החיים שנבנה עוד לפני קום המדינה, ולתרום לניצול היעיל של משאבי המים בישראל. 
צריכים ייעוץ בנושא שיקום ותיקון בטון או איטום תת קרקעי? דברו איתנו!