לשיחה עם נציג
תפריט

מרבית האנשים מפעילים את מתגי החשמל ללא מחשבה על המקור ממנו הוא מגיע. וכך, כשני שלישים מהחשמל, מופקים באמצעות שריפת פחם וגז בתחנות כוח. תהליך זה משחרר מיליון טונות של פחמן דו חמצני, הגז האחראי על שינויי אקלים מידי שנה. המקורות האחרים של החשמל מגיעים בעיקר מכוח גרעיני המשפיע לרעה על איכות הסביבה. חשמל ירוק פירושו חשמל המופק ממקורות שאינם גורמים להשפעות מזיקות על הסביבה. כמובן, כל סוג של ייצור חשמל משפיע באופן מסוים, אך מספר מקורות נחשבים לירוקים בהרבה מאחרים. מקורות האנרגיה הירוקים והנקיים מנצלים את זרימת האנרגיה הטבעית של כדור הארץ, וידועים כמקורות אנרגיה מתחדשים, שאינם מתכלים לעולם.

להפוך פסולת לחשמל ירוק

תוצר ירוק מסביבה אגרסיבית מאוד

בין מקורות שונים להפקת חשמל נקי וידידותי לסביבה כגון אנרגיה סולרית, אנרגיית הרוח ואפילו אנרגיית גלים, בשנים האחרונות קיבוץ להב שבצפון הנגב עומד בחזית הטכנולוגיה המשלבת קיימות, מחזור ותעשייה ירוקה בייצור "חשמל ירוק" באמצעות מתקן הביו-גז הנבנה בשטחה. המתקן קולט זבל מרפתות ולולים בסביבה, שפכים מחוות הגידול שבקיבוץ וכן גפת זיתים (שארית החומר הנוצר מתהליך הפקת שמן הזית) ושאר פסולת חקלאית. הפסולת עוברת טיפול ביולוגי במתקן, אשר מפרק חומר אורגני, מפחית ריחות, מזהמים ומטרדים, ומפיק מהם חשמל ירוק. כך יוצא שקיבוץ קטן באמצע המדבר, מוביל שינוי חיובי אדיר בהשפעה השלילית שיש לבני אדם על כדור הארץ בתהליך הפקת החשמל בעשורים האחרונים.

אז איך מצליחים להפיק מקור חשמל ירוק בסביבה אגרסיבית מאוד, מפסולת שהיוותה מטרד עד לפני רגע?

מחזור פסולת

1. בניית המתקן
על מנת לספק רצף תמידי בייצור הגז, יש צורך באספקה שוטפת של הפסולת ולצורך כך בנו תאי אחסון לאגירת מלאי של הפסולת.
המתקן, בעיקרו, הוא למעשה מאגר המכיל את הפסולת העוברת תהליך ביולוגי וכתוצאה מכך משתחרר גז אל חלל המאגר.

2. בניית מאגר הפסולת
כידוע, בחיבור קיר ריצפה ישנה נטייה להיווצרות סדיקה בגלל תזוזות בין היציקות, התכווצות הבטון והפסקות יציקה.
מסיבה זו, במבנים תת קרקעיים, מאגרי מים או בריכות שחיה יש לבצע איטום מתאים בחיבורים שבין היציקות. בפרויקט הספציפי נבחרו מוצרים שידעו להתמודד עם כל האתגרים הנ"ל ומפורטים בהמשך.

3. הענקת קיים ארוך לבטון הנחשף לסביבה אגרסיבית
היות והמאגר מכיל מגוון גדול של פסולת, שהיא לכשעצמה מייצרת סביבה אגרסיבית, נוסף לזה גם תהליך ביולוגי לייצור הגז שחושף את פני הבטון בתוך המאגר לסביבה אגרסיבית קשה במיוחד, המהווה איום על שלמות הבטון ועמידותו לאורך זמן.

מחזור פסולת

על מנת להתגבר על האתגרים הייחודיים שדרשו התמודדות בפרויקט זה, א.צ. נקראה למשימה לספק חומרים מיוחדים לסביבה אגרסיבית להגנה על פני הבטון בתוך המאגר על מנת לוודא את פעילותו השוטפת התקינה לטווח ארוך, ובחיבורי קיר-ריצפה במאגר.

בין המוצרים ניתן למנות את חומר האטימה הפולימרי הדו-רכיבי MB 2K, חומר צמנטי חד רכיבי לשיקום בטון בסביבה אגרסיבית ורגילה ספיר 670, שפכטל פולימר-צמנטי דק ליישור משטחי בטון אנכיים ואופקיים פוליצמנט 1678, עצר מים כימי PENEBAR SW55, עצר מים PVC תרמופלסטי על בסיס פוליויניל כלוריד ספיר-סטופ, ועוד.

מחזור פסולת

כפי שיזמי מתקן הביוגז בקיבוץ להב אימצו פתרון חדשני וירוק לבעיה טורדנית, כך הם גם העניקו השראה ליזמים נוספים שמאמינים בצורכו של הפתרון – ומאז קמו עוד 2 מאגרים דומים ברחבי הארץ.
כולנו תקווה שבעתיד הקרוב נוכל לקחת חלק בפרויקטים נוספים שנותנים מענה כה יצירתי וחשוב לבעיה שהאנושות עוד בוודאות תצטרך להתמודד איתה בקרוב.

קונסטרוקטור – ניר גלברג
מנהל פרויקט – דרור שיין מחברת רימון

מעוניינים בייעוץ טכני? יש לכם עוד שאלות בנושא? מוזמנים ליצור איתנו קשר כאן ונשמח לעזור.