לשיחה עם נציג
תפריט

הידעת שבישראל מתרחשת רעידת אדמה עוצמתית בכל 100 שנים? הסיבה לכך היא שהמדינה נמצאת באזור פעיל סיסמית – והוקמה על שבר גיאולוגי בשם השבר הסורי אפריקאי, ולכן נמצאת בסיכון גבוה לרעידות אדמה שאכן פוקדות את האזור באופן תדיר.

רעידת אדמה הרסנית במדינת ישראל היא רק עניין של זמן, והיא מהווה סכנה של אלפי פצועים ואף אובדן חיים.

הסיכון הזה מתגבר אף יותר עם הידיעה שהרבה מהמבנים בארץ לא חזקים מספיק כדי לעמוד בפני רעידת אדמה, גם לא בפני אלה שלא נחשבות הרסניות.

חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה

איך בכל זאת ניתן לוודא שאנחנו מוגנים מפני רעידת אדמה?

ענף הבנייה בארץ התעלם מסוגיית רעידות האדמה במשך שנים ארוכות, ורק בשנת 1975 נכנס לתוקף תקן ישראלי המגדיר דרישות לעמידה ברעידות אדמה למבנה, ת"י 413 – תקן "עמידות מבנים ברעידת אדמה".

אבל, הסברה היא שרוב הבניינים שנבנו על פי התקן נבנו משנת 1980 ואילך בלבד, זאת מכוון שרק מהשנה הזו התקן הפך למחייב, ועד אז מעטים התייחסו אליו ברצינות – אם בכלל.

הפתרון העיקרי בטיפול במבנים שנבנו לפני שנת 1980 ולאו דווקא עומדים בתקן זה הוא תמ"א 38 – תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה.

התוכנית הוכנה ביוזמת המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ואושרה על ידי ממשלת ישראל ב-14 באפריל 2005.

מה נחשב בתור "מבנה מסוכן"?

בנוסף לחשש מרעידות אדמה שיכול להרוס בקלות מבנים ישנים ורעועים, ישנם בניינים רבים המוגדרים בפני עצמם כ- "מבנה מסוכן".

בשכונות רבות ברחבי הארץ ניתן לראות בניינים עם עמודי בטון מתפוררים וברזלי זיון חשופים ובולטים.

תהליך הסדיקה מתחיל בדרך כלל מהתפתחות של קורוזיה בברזלי הזיון כתוצאה מעומס יתר וחשיפה לסביבה אגרסיבית.

תהליכי הקורוזיה מובילים להתנפחות ברזל הבטון ודחיקת הבטון לצדדים, ומערערים את יציבות הבטון.

במצב בו הפלדה חשופה לחלוטין והבטון העוטף אותה מתפורר, נוצר נזק הפוגע בחוסנו וחוזקו של המבנה – הדבר נובע מעייפות החומר וכתוצאה של הזנחה ואי אחזקת המבנה.

חוק עזר מבנים מסוכנים קובע כי רק הרשות המקומית שבתחומה נמצא המבנה רשאית להגדירו כמסוכן, וזאת לאחר בדיקה מקיפה של איש מקצוע והוצאת צו מבנה מסוכן להרחקת אנשים.

חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה

איך מאריכים קיים של מבנה בפועל?

ישנן שיטות רבות ושונות לחיזוק מבנים, ביניהן – הוספת מסגרות פלדה, תוספת בניה, עיבוי עמודים, חיזוק קורות ועמודים עם סיבי פחמן ועוד.

אחד הפתרונות היעילים והמתקדמים ביותר הם שימוש במערכת מיוחדת בשם GeoSteel מבית חברת Kerakoll. חברת Kerakoll העולמית מציעה מגוון מערכות וחומרים ירוקים ובריאים למיישמי העבודה, לשוהים במבנה, לסביבה ולטבע.

החברה פיתחה את דירוג ה-ECO הירוק – GreenBuilding Ratingלתכנון ולבנייה בהרמונה עם הסביבה ולצמצום ההשפעה השלילית של ענף הבנייה עליה. כך נוכל להאריך את קיים המבנה ולא לפגוע בסביבה תוך כדי התהליך.

ממה מורכבת מערכת ה-GeoSteel?

GeoSteel הינה מערכת לחיזוק מבנים המורכבת ממספר מוצרים שונים ביניהם מלט ורשת, אשר פותחה לטובת טיפול בחיזוק מבני אבן ומבני בטון.

מערכות החיזוק המבני מציעות יתרונות טכניים ייחודיים בקלות היישום שלהן, בפשטות החישוב שלהן, בבטיחות ובאחריות, ועומדות בתקנים אירופאים ובינלאומיים.

המערכת כוללת מגוון חומרים ברמת חוזק R4 עם גמישות תכנונית בהתאם לצורכי הפרויקט ותנאי מזג האוויר (10 – 80 דקות עבידות). המערכת ניתנת ליישום על קירות לחים, להבדיל מעבודה עם דבק אפוקסי. בנוסף, כל החומרים עמידים בפני התלקחות באש, דרגה A1, בהתאם לתקן EN13501-1.

המערכת מציעה סוגים שונים של חומרים שיתאימו לדרישות וצרכים שונים:

שימור, חיזוק ושיקום מבני אבן מבוצע עם GeoCalce – מלט מיוחד לשימור.
שיקום וחיזוק מבני בטון מבוצע עם GeoLite – מלט קונסטרוקטיבי מיוחד לבטון.

בנוסף, חברת קרקול פיתחה שתי סוגי רשתות מיוחדות שמהוות חלק מהמערכת:

רשת GeoSteel – רשת מפלדה מגולוונת.
רשת GeoGrid – רשת מסיבי בזלת ונירוסטה.

 

בראש ובראשונה ולפני הכל – נהיה חייבים לבצע הכנות שטח, אשר מהוות כ – 80% מהצלחה של כל עבודה. לאחר מכן נבצע שיקום ותיקוני בטון במידה ונדרש, ורק לבסוף נוכל לבצע חיזוק קורות או עמודי בטון במבנים השונים.

לאחר שנסיים עם הכנות השטח, השיקום והתיקון של בטון –  לטובת חיזוק העמודים ניישם את החומר GeoLite בשכבה ראשונה בעובי של כ – 5 מ"מ.

לאחר מכן נטמיע את רשת GeoSteel לתוך השכבה הראשונה באמצעות מאלג'. לבסוף ניישם שכבה שנייה מהחומר, כך שסך העובי של המערכת לא יעלה על 10 מ"מ (יש לעבוד בהתאם להוראות ולשיטות העבודה שבמפרטים).

 

אז למה דווקא מערכת GeoSteel?

על מנת לפתח את כל היבטי החישוב הקשורים לפעולות חיזוק מבני תוך שימוש בטכנולוגיות חדשות, מהנדסי GreenLab של חברת Kerakoll יצאו בשיתוף פעולה מחקרי ניסיוני הדוק עם אוניברסיטאות ברחבי העולם ומעבדות עם ניסיון רב במחקר חומרים מורכבים.

במסגרת מחקרים אלה, בוצעו ניסיונות ובדיקות בתחומים רבים ומגוונים, כאשר אחד מהתחומים הוא שיחזור רעידות אדמה ובחינת עמידות מערכת GeoSteel.

מערכת לחיזוק מבנים מציעה יתרונות טכניים ייחודיים רבים, בנוסף לפשטות החישובים שלה. תוכנת GeoForce ONE מאפשרת תכנון שמשלב ומאחד את חיזוק המבנים ובטיחות סיסמית, יחד עם טכנולוגיה ירוקה חדישה.

בין היתר, התוכנה מאפשרת הגדרת מודלים ותכנון חוזקים, ניתוח מבנים והטבעת בדיקות, פלט ניתוחים ודו"חות.

קבוצת א.צ. מציגה – הטכנולוגיה של העתיד

בחודש נובמבר 2022, קבוצת א.צ. הוציאה משלחת מקצועית לאיטליה, לטובת לימוד המערכת הטכנולוגית פורצת הדרך במשרדי חברת Kerakoll.

אנשי הצוות מקבוצת א.צ., כמו גם נציגים ממיטב משרדי המתכננים בארץ, עברו הדרכות לשימוש במערכת לחיזוק מבנים וגם בתוכנה לביצוע התחשיבים והפקת הדו"חות.

ההדרכה כללה גם הדגמות מעשיות, והייתה בהחלט מעניינת ומעשירה מאוד לכל חברי המשלחת שהתמקצעו בתחומים אלה ויכולים להשתמש בידע החדש בפרויקטים הבאים.

 

שמחנו כתמיד לחשוף ולהיחשף לידע וטכנולוגיות מתקדמות, כי רק כך נבטיח שיפור מתמיד לצד האידיאולוגיה בה אנו דוגלים – טכנולוגיות ומוצרים איכותיים לבניית הארץ תוך שמירה על הסביבה.
גאים להיות המובילים בתחום ומצפים להביא לארץ את החידושים הבאים. שמחים להשקיע בהווה כדי לקצור את פירות העתיד – כי העתיד כבר כאן!

רוצים לשמוע עוד על המערכת או להתייעץ בנושאי חיזוק מבנים? צרו איתנו קשר כאן ונשמח לעזור.