לשיחה עם נציג
תפריט

 

 

הקמת תחנת השאיבה לשפכים, במתחם אנרג'י שבפארק חדרה, כללה מאגר מים עצום מבטון, בקוטר 18 מ' ובעומק של 12 מ', בעל נפח של כ 3,200- מ"ק.
פרויקט זה כלל איטום קיר הדיפון הסלארי, שכנגדו נבנה קיר בטון פנימי של מאגר המים עצמו, ועל כן הצריך יכולות איטום מיוחדות ובנייה הנדסית מורכבת.

איטום מאגרי מים הוא תחום התמחות ייחודי בענף האיטום. על מנת לקבל מערכת איטום עמידה המסוגלת לעמוד בלחץ המים המתמיד הקיים בה ולטווח שנים ארוך, חובה להקפיד על ביצוע קפדני של הכנת התשתית ועבודת האיטום, ולדאוג לתכנון מושכל ושימוש מיטבי בחומרים בעלי תכונות הנגזרות מייעוד המאגר.

השיקולים בבחירת מערכת האיטום

מבנה מאגר המים אגרובנק נחפר, נבנה ודופן בעומק הקרקע מתוך מגוון רחב של שיקולים שהנחו את מתכנני הפרויקט. מאגר המים עצמו נבנה כנגד קיר הדיפון הסלארי שמשמש לתמיכה
בקרקע שמסביב למאגר. הבעיה שעמדה בפני המתכננים הייתה החשש שהמאגר, שטבול בחלקו במי תהום, "יידחף" למעלה בכוח לחץ המים הפועל מתחת לרצפת המאגר. על מנת לקבע את קיר
המאגר לקיר הדיפון ולמנוע תזוזה אנכית שלו כלפי מעלה, קובעו כ 7,000- קוצים על כל שטחו של קיר הדיפון. קוצים אלה היוו אילוץ משמעותי בבחירת מערכת האיטום, ומנעו שימוש ביריעות
ביטומניות או אחרות לשם כך.

אילוץ מרכזי נוסף נוצר ממיקום מערכת האיטום בין שני קירות בטון, קיר הדיפון מבחוץ וקיר המאגר מבפנים, בתצורה של מעין "סנדוויץ'". לשם כך נדרשה המערכת לשיעורי התכווצות מינימליים
תחת עומסי לחיצה גבוהים מאוד. מכיוון שמדובר במאגר מי שפכים, נדרשה המערכת להיות עמידה פיזית ולאורך זמן בסביבה אגרסיבית תוקפנית.

ולפיכך לעמוד בפני:

  •  שחיקה בעקבות זרימה של אלפי מ"ק שפכים ביום
  • רמת PH משתנה באופן קיצוני
  •  קורוזיה חריפה הנגרמת מחשיפה לחומצה גופרתית ולתרכובות סולפידיות
  • טווח טמפרטורות רחב
  • דפורמציות מבניות כתוצאה מהתכווצות
  • יכולת יצירת חייץ ומניעת ספיגת נוזלים ולחות אשר מכניסים יוני כלור וכלורידים תוקפניים לגוף הבטון
  • הידבקות לתשתית עם יכולת התארכות וגישור על סדקים

החומר שעמד בכל דרישות הפרויקט ונבחר לשימוש על ידי יועץ האיטום, אינג' ג'אן ברקוביץ', הוא חומר איטום מסוג MB 2K  מתוצרת Remmers, המשווק בלעדית בארץ על ידי א.צ.

MB 2K, הינו חומר אטימה פולימרי נטול סולבנטים המשלב תכונות של איטום צמנטי גמיש ואיטום ביטומני בשכבה עבה ליצירת ממברנת איטום גמישה ביותר וחזקה במיוחד.

ייחודו הנוסף של החומר הוא עמידתו בתקן כפול, גם בתקן האירופאי לצמנטים וגם בתקן האירופאי לביטומנים, והוא בעל עמידות יוצאת דופן, עם שיעור התכווצות של פחות מ- 12% בלחץ של 30 טון למ"ר.

הכנת התשתית וביצוע האיטום

שלב ההכנה המקדים של הפרויקט החל בביצוע הדרכה והסמכה לשימוש בחומר היישום לעובדי הקבלן המבצע, ש.י.א. איטום, במתקני חברת א.צ. . לאחר מכן, במתחם הפרויקט בוצעה שטיפה בלחץ של קיר הדיפון במטרה ליצור קיר נקי לחלוטין וללא שאריות. מכאן ואילך, נערכו הצוותים בשטח למבצע לוגיסטי מורכב, שנדרש להתבצע בטמפרטורת סביבה נמוכה ככל האפשר, ועל כן החל בשעות הערב המאוחרות והסתיים למחרת בבוקר.

הפרויקט כלל התגייסות של גורמים הנדסיים וגורמי ביצוע רבים, ביניהם קבלן ראשי (קבלן תשתיות) אגמי, קבלן האיטום ש.י.א איטום, וצוות טכני של חברת א.צ.

ה- MB2K  הורד לתחתית המאגר, שם עורבלו יחדיו הרכיב האבקתי והרכיב הנוזלי עד לקבלת תערובת הומוגנית שהוטענה למכונות התזה מסוג Wagner Airless HC 970 . נעשה שימוש בצינור קצר יחסית (כ- 18 מ') בכדי למנוע התייבשות החומר בצנרת, והותזה שכבת איטום אחידה בעובי של 4 מ"מ על פני כל קיר הדיפון הסלארי. בסך הכל נאטמו בפרויקט כ- 700 מ"ר של משטח בטון באמצעות כ- 3 טון חומרי יישום.

א.צ טכנולוגיות מתקדמות לבנייה העמידה לרשות הפרויקט צוות שליווה את פרויקט משלב ההכנה ועד סיום הביצוע, וכלל תמיכה טכנית, מקצועית ובקרת איכות בשילוב הפתרונות המתקדמים של החברה.