לשיחה עם נציג
תפריט

איך בונים ירוק? איך יודעים האם חומר הוא ירוק? אינו מזהם? בריא לשימוש? מלבד התו הירוק והתקן לבניה ירוקה 5281, ישנם מדדים נוספים על פיהם ניתן לקבוע האם מוצר או חומר מסוים נחשבים לידידותיים לסביבה. הכירו את ה- LCA ואת ה-EPD, תקנים והצהרות בינלאומיים מובילים בתחום הבניה הירוקה. איך הם קשורים לתקן 5281? האם הם מעניקים ניקוד לבניה ירוקה? ריכזנו עבורכם את כל התשובות לשאלות.

תקן 5281 לבניה ירוקה | צבירת נקודות ל"בניין ירוק"

בניה ירוקה מתייחסת לתהליכי בניה ידידותיים לסביבה ולמשתמש (לשוהה במבנה) אשר מייעלים את השימוש במשאבי הטבע ותורמים לחיסכון באנרגיה במים. מגמת הבניה הירוקה צברה תאוצה בשנים האחרונות וכבר יש לה דריסת רגל משמעותית בענף הבניה. החל משנת 2021, התקן הישראלי לבניה ירוקה (ת"י 5281) יהפוך להיות מחייב וכל מבנה יחויב לכלול בתוכו מרכיבים ירוקים, כאלו אשר יפחיתו את זיהום הסביבה.

תקן 5281 מכיל למעשה פרמטרים על פיהם נבחנים פרויקטי בניה, כאשר צבירת נקודות בפרמטרים השונים מובילה לזכאות לתואר "בניין ירוק". את התואר בניין ירוק מקבלים כאשר צוברים 55 נקודות בפרמטרים שונים. הנקודות הללו (55) שוות ערך לכוכב אחד, אשר הינו תנאי סף והמינימום הנדרש לקבלת הזכאות ל"בניין ירוק". בסך הכל, התקן מאפשר צבירה של עד 5 כוכבים.

מבין כל הפרמטרים (אשר מחולקים ל-9 קטגוריות) ישנה התייחסות גם לחומרים בהם משתמשים בהקמת הבניין. כאשר בתוך פרק החומרים, ישנה התייחסות באופן ספציפי לחומרים ומוצרים להם יש את תווי ה-EPD וה-LCA (סעיף 4.5 בתקן).

EPD | מה זה ומה הוא תורם לצבירת ניקוד לבניה ירוקה?

ה-EPD (Environmental Product Declaration) הוא למעשה הצהרה המודדת את הערך הסביבתי של המוצר. למה הכוונה? זהו כלי המחשב את ההשפעות השונות של המוצר על הסביבה, ומתאר בצורה הטובה ביותר את הפרופיל הסביבתי שלו בהתייחס לניתוח מחזור החיים של המוצר. ההצהרה הזו מנחה את החברות ומובילה אותן לבחירות מושכלות ואחראיות כלפי איכות הסביבה. כמו כן, הצהרה זו מעניקה ניקוד לבניה ירוקה במסגרת תווים סביבתיים בענף הבניה, כדוגמת ה-LEED הבינלאומי. כך, שימוש במוצרים בעלי הצהרת EPD מאפשר צבירת ניקוד לבניה ירוקה. אבל מה זה בעצם ה-EPD?

 

EPD

איזה מידע מספקת הצהרת ה-EPD?

כאמור, הצהרת ה-EPD מספקת מידע על השפעות המוצר על הסביבה. הדבר מתבטא בהנגשת מידע רלוונטי לציבור על כל שרשרת האספקה של המוצר. ראשית ישנה התייחסות לרמות הזיהום של המוצר. מהו הנזק הסביבתי שנגרם כתוצאו מייצורו, האם נוצרה פסולת בתהליך הייצור והאם פסולת זו רעילה, האם נפלטים גזי חממה כתוצאה מייצור אריזה ושינוע של המוצר, האם ישנה פליטת גזים הפוגעים בשכבת האוזון ועוד. שנית, ישנה התייחסות לכמות האנרגיה והמים הנצרכת, החל מכמות החשמל שנצרכה בתהליך הייצור, כמות המים שהשתמשו בה, המיזוג והתאורה שהושקעו בתהליך, שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים ועוד. ישנה כמובן גם התייחסות לחומרים עצמם, האם נעשה שימוש בחומרי גלם ממקורות לא מתחדשים או בחומרים ממוחזרים, האם נעשה שימוש בחומרים מתכלים, האם ניתן למחזר את המוצר בסוף חייו ועוד. כך, בעזרת תעודת EPD ניתן להעריך את התרומה הסביבתית של המוצר ומה הן השפעותיו על הסביבה.

מאין בא ה-EPD?

התקן הרלוונטי להצהרות על מוצרים סביבתיים הינו ISO 14025, כאשר הצהרות בינלאומיות כדוגמת ה-EPD נרשמות במסגרתו. מדובר בהצהרת מוצרים סביבתית המעבירה מידע שקוף ומלא לצרכן על המוצר, מרכיביו, תהליך הייצור שלו וכיצד הוא משפיע על הסביבה (הן בזמן הייצור והן במהלך חייו).

LCA | ניתוח מחזור החיים של המוצר

LCA (Life Cycle Assessment) הינו כלי מדעי אשר נועד לעודד ולהניע תהליכי ייצור ידידותיים לסביבה וברי קיימא. למעשה, זהו השלב המקדים להצהרת ה-EPD עליה דיברנו למעלה. מתוך ניתוח מחזור החיים של המוצר וההשפעות הסביבתיות שתועדו ב-LCA (החל משלב כריית חומרי הגלם ועד לסיום השימוש בו) מופקת הצהרת ה-EPD , כאשר הצהרה זו מעניקה קרדיט וניקוד לפי תקן ה-LEED הבינלאומי לבניה ירוקה.

מה בעצם בודקים במחזור החיים של המוצר?

הערכת מחזור החיים של המוצר מודדת למעשה את ההשפעה של המוצר על סביבתו, החל משלב חציבת חומרי הגלם, תהליך העיבוד של החומר, שינועו לפס הייצור ועד לתהליך ייצור המוצר, אריזתו, שינועו לאתר והשימוש בו עד לסוף חייו של המוצר. מה נבדק בכל אחד מהשלבים הללו? שינויי אקלים הנוצרים כתוצאה מכריית מאובנים ומשאבים טבעיים, שימוש במים, פגיעה בשכבת האוזון, פליטות הגורמות לפגיעה בסביבה, הרעלת קרקע, פליטות כימיקלים הפוגעות בבעלי חיים ובצמחייה, השפעה על בריאות האדם (כתוצאה מפליטות לאוויר, לאדמה ולמים), כמות האנרגיה המתבזבזת בתהליך, התחממות גלובלית, פסולת שפכים ותוצרי לוואי (כולל פינוי ושימוש חוזר בהם) הנוצרים בתהליך ועוד.

 

LSA - מחזור חיי מוצר

 

מאין בא ה-LCA?

ניתוח מחזור החיים של המוצרים (LCA) מבוסס על תקני ISO וולונטריים אשר משמשים כמדריכים מנחים (ולא תקנים בעלי הסמכה). כאשר מסיימים את ניתוח ה-LCA, ניתן לפרסם את תוצאותיו ולהוציא הצהרת מוצר באמצעות ארגונים בינלאומיים, כדוגמת ה-EPD העולמי.

EPD ו- LCA | איך זה קשור לתקן הבניה הירוקה 5281?

בפרק החומרים שבתקן, ישנה התייחסות לרכישת חומרים ומוצרים מיצרנים וספקים אשר ערכו לחומרים שלהם ניתוח מחזור חיים לפי העקרונות המקובלים (סעיף 4.5). על פי התקן, שימוש בחומרים בעלי הצהרת EPD ו/או LCA יעניק קרדיט לניקוד הבניה הירוקה, כך ששימוש ב-2 מוצרים כאלו בפרויקט יעניק 0.5 נקודות, שימוש ב-4 מוצרים יעניק נקודה אחת ושימוש ב-6 מוצרים בעלי EPD/LCA יעניק 1.5 נקודות.

כספק מוביל בענף הבניה, קבוצת א.צ. מחזיקה במגוון רחב של פתרונות מתקדמים בעלי תעודות והצהרות ניתוח מחזור חיים, ביניהן פתרונות ומוצרים של חברות בינלאומיות כדוגמת KERAKOLL, PENETRON, MC ועוד. מידע נוסף על הפתרונות הללו ניתן למצוא בקטגוריות המוצר באתר ואת ההצהרות ניתן למצוא תחת לשונית תווי תקן.