לשיחה עם נציג
תפריט

התקן לבניה ירוקה הוא כלי המודד בניינים באמצעות פרמטרים שונים ומדרג אותם לפי מידת ההשפעה שלהם על הסביבה ועל בני האדם.

זהו למעשה מדריך אשר מגדיר את היבטי הבניה הירוקה למיניהם, תוך התייחסות לתכנון המבנה במרחב, עיצוב המעטפת החיצונית של המבנה, התשתיות והטכנולוגיות בהם משתמשים והתייחסות לפרמטרים חברתיים ותרבותיים שונים.

על פי התקן הישראלי 5281 לבניה ירוקה, פרויקט (מבנה) ירוק מוגדר על פי הפרמטרים השונים אשר מפורטים בשמונת פרקי התקן (אנרגיה, קרקע, מים, חומרים, בריאות ורווחה, פסולת, תחבורה, ניהול וחדשנות) הזכאות ל"בניין ירוק" ניתנת לפי שיטת ניקוד של כוכבים, כאשר ניתן לקבל מכוכב אחד ועד ל- 5 כוכבים.

על פי התקן, כל פרמטר מקבל ציון בפני עצמו, ובסיום הפרויקט סוכמים את כל הציונים ומתקבל דירוג כללי על פיו יודעים האם הבניין ירוק וכמה כוכבים הוא מקבל.

הפרמטרים שאותם בוחן התקן מתייחסים לאופן השימוש באנרגיה בבניין וכמה אנרגיה הבניין צורך, דרכי הטיפול במים במבנה ומידת החיסכון במים, חומרי הבניה בהם משתמשים במבנה וההשפעות הסביבתיות שלהם לכל אורך מחזור החיים והשימוש, בחירת הקרקע בהתאמה למבנה ולהשפעות המבנה על הקרקע, השפעת המבנה על הדיירים ועל הציבור, טיפול בפסולת במהלך הבנייה ולאחריה, התייחסות לתחבורה – קירבה לתחבורה ציבורית, חניות לרכב ולאופניים וניהול כללי של אתר הבניה ולאחר מכן של הבניין עצמו.

 

כיצד מתייחס תקן 5281 לחומרי הבניה?

לבחירת החומרים לבניין ישנה השפעה סביבתית עצומה. התקן מתייחס בפרק החומרים לשבעה סעיפים שונים: בחירת חומרים ומוצרים בעלי תו ירוק (סעיף 4.1), חומרים ממוחזרים (סעיף 4.2), חומרים ומוצרים מקומיים (סעיף 4.3), חומרים ממקור אחראי (סעיף 4.4), ניתוח מחזור חיים (סעיף 4.5), חומרים בשימוש חוזר (סעיף 4.6), חיפוי וריצוף הבניין שלא באבן טבעית (סעיף 4.7).

שבעת הסעיפים הללו מסווגים לארבעה קטגוריות מרכזיות:

  1. חומרי שלד, הכוללים התייחסות לעבודות העפר, מוצרי בטון, עבודות בניה, עבודות איטום, כלונסאות ואלמנטי דיוס, ביסוס ועוגני קרקע.
  2. חומרי גמר, הכוללים מוצרי נגרות, עבודות טיח, עבודות ריצוף וחיפוי, עבודות צביעה אלומיניום ואבן, רכיבים מתועשים, ריהוט, ממ"דים ועוד.
  3. חומרים למערכות, הכוללים מתקני תברואה, חשמל, מיזוג אוויר, הסקה, מעליות, מערכות גילוי וכיבוי אש, קווי מים וביוב, קווי תקשורת ועוד.
  4. חומרי פיתוח, הכוללים גידור, סלילת כבישים ורחובות, עבודות מנהור ועוד.

פרק החומרים מאפשר לצבור עד 20% מהניקוד הכולל של מבנה ירוק (בהתייחס לכוכב אחד). כלומר, מתוך 55 הנקודות הנדרשות לקבלת כוכב אחד של מבנה ירוק, בפרק החומרים ניתן לצבור עד- 11.5 נקודות.

אחוז הניקוד המקסימלי האפשרי לצבירה בגין חומרים משתנה בין סוגי מבנים שונים, כגון מגורים, משרדים, מסחר, מוסדות חינוך, בריאות ועוד.

חשוב לדעת, כי התקן מאפשר מעין "כפל ניקוד" למוצרים.

למה הכוונה? מוצר אחד יכול לקבל ניקוד ממספר סעיפים (ולא רק מאחד). לדוגמא, אותו המוצר יכול לקבל ניקוד על היותו בעל תו ירוק, על היותו מיוצר בישראל ועל היותו בעל ניתוח מחזור חיים.

להלן פירוט של סעיפי פרק החומרים והניקוד שהם מעניקים.

 

סעיף 4.1 | חומרים בעלי תו ירוק

על פי התקן, בסעיף של שימוש בחומרים בעלי תו תקן ירוק ניתן לצבור עד 3 נקודות, כאשר ישנו תנאי סף המחייב שימוש בלפחות 5 מוצרים בעלי תו ירוק כדי לקבל מינימום של כוכב אחד לבניה ירוקה (55 נקודות).

על שימוש בעשרה מוצרים בעלי תו ירוק ניתן לקבל 2 נקודות ושימוש ב15 מוצרים מזכה ב-3 נקודות. התקן אף מפריד בין בניינים המיועדים למגורים ובניינים אשר אינם מיועדים למגורים, בהם הניקוד הוא מעט שונה.

הניקוד המצוין בסעיף זה בפרט ובשאר הסעיפים בכלל, מתייחס למבני מגורים).

א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה מייצרת, מייבאת ומשווקת מגוון רחב של מוצרים בעלי תווי תקן ירוקים, ישראליים ואירופיים, המסייעים לעמוד בדרישות תקן הבנייה הירוקה. בין משפחות המוצרים בעלי תו תקן ירוק שניתן למצוא אצלנו נכללים: טייחים, דבקים, חומרי דייס, חומרי איטום צמנטי, מילוי מישקים וחומרי שיקום.

 

סעיף 4.2 | חומרים ממוחזרים

התקן מתייחס לשימוש בחומרים ממוחזרים, המפחיתים את השימוש במשאבים טבעיים אשר ההיצע שלהם הולך ואוזל עם השנים.

לפרויקטים אשר ישתמשו בחומרים ממוחזרים, יינתנו עד 1.5 נקודות לצבירה, כאשר התקן מחלק את הסעיף הזה לפי אחוזי החומר הממוחזר במוצר.

לחומרים בעלי מינימום של 10% חומר ממוחזר יינתן ניקוד לפי החלוקה הבאה- לשימוש ב-2 מוצרים יינתנו 0.5 נקודות ולשימוש ב-4 מוצרים תינתן נקודה אחת. לחומרים בעלי מינימום של 20% חומר ממוחזר יינתן ניקוד לפי החלוקה הבאה- לשימוש ב-2 מוצרים תינתן נקודה אחת ולשימוש ב-4 מוצרים יינתנו 1.5 נקודות.

 

סעיף 4.3 | חומרים ומוצרים מקומיים

אחד הפרמטרים אליהם מתייחס התקן הוא שימוש בחומרים ומוצרים מקומיים, המצמצם את הזיהום הנגרם בהובלה משווקים מרוחקים מחוץ לישראל. מלבד התרומה הסביבתית, ניתן לראות בסעיף זה גם כמקפצה לכלכלה המקומית וכעידוד לייצור מקומי, ישראלי, כחול לבן.

על פי התקן, יש להשתמש בלפחות 10 מוצרים מקומיים על מנת לקבל 0.5 נקודות צבירה.

על שימוש ב-15 מוצרים מקומיים ניתן לצבור נקודת אחת. יש לשים לב, כי התקן מדגיש שימוש במוצרים מקומיים מלפחות שני קטגוריות מוצר (להזכירכם, הקטגוריות הן חומרי שלד, חומרי גמר, חומרים למערכות וחומרי פיתוח).

לקבוצת א.צ. ניסיון בפיתוח וייצור פתרונות בניה ירוקים וחדשניים, ביניהם מוצרי טיח, דבקים, איטום צמנטי, מילוי מישקים וחומרי דיוס.

בכל פיתוח, אנו מתחילים מהבנת הצורך בשוק ומהרצון לתת מענה לאתגרים העולים בשטח, לייעל את העבודה בענף ולהבטיח סטנדרט איכות גבוה לענף הבניה. זאת על ידי פתרונות חדשניים ואיכותיים בעלי תווי תקן ישראליים, אירופאים ותו ירוק.

 

סעיף 4.4 | חומרים ממקור אחראי

החשיבה על הסביבה מתחילה עוד מהתכנון, הפיתוח והייצור. חומרים ממקור אחראי הם חומרים שיצרניהם גיבשו מדיניות אחריות וקיימות סביבתית והם מיישמים אותה בתהליכי הפיתוח, הייצור והשיווק.

יצרנים וספקים אלה הטמיעו מערכות לצמצום הנזק הסביבתי או החברתי של תהליכי הייצור, חברות אשר מחזיקות במערכות ניהול סביבתי, מערכות ניהול אחריות חברתית ומערכת ניהול אנרגיה.

לכל אותן חברות אלו, יש תקני ISO אשר מאשרים את תרומתם ותרומת מוצריהם לסביבה.

על פי התקן, שימוש במוצרים ממקור אחראי יקנה 0.5 נקודות צבירה, כאשר התקן מחדד ומציין כי יש להשתמש לפחות במוצר אחד ממקור אחראי בכל אחת מארבעת הקטגוריות (חומרי שלד, גמר, מערכות ופיתוח). כלומר, קבלן אשר ישתמש בארבעה מוצרים ממקור אחראי (מינימום של מוצר אחד מכל קטגוריה) יקבל חצי נקודת צבירה לתקן.

אנו בקבוצת א.צ. משווקים שלל מוצרים וחומרים ממקור אחראי מהחברות המובילות בעולם.

בין חברות אלו ניתן למצוא את מוצריה של חברת KERAKOLL (קרקול) הבינלאומית אשר למוצריה יש GREENBUILDING RATING, וחברות PENETRON, MC, REMMERS, PAREX, PLUVITEC אשר למוצריהן יש תווי EPD ו- LCA בעלי תרומה לסביבה.

 

סעיף 4.5 | ניתוח מחזור חיים

LCA – Life Cycle Assessment ו- EPD – Environmental Product Declaration הם כלים שפותחו כדי לאפשר בחינה והערכה של ההשפעות הסביבתיות, החברתיות והכלכליות של מוצר או טכנולוגיה לכל אורך מחזור החיים שלהם: החל מחציבת חומר הגלם, השינוע, העיבוד, הייצור, האספקה ועד לסיום השימוש במוצר. EPD הוא מסמך בפורמט אחיד המפרט את ההשפעות הסביבתיות של המוצר ומאפשר השוואה למוצרים אחרים בקטגוריה.

על פי התקן, שימוש בשני חומרים לפחות אשר עברו ניתוח מחזור חיים מעניק חצי נקודה, שימוש בלפחות ארבעה מוצרים מעניק נקודה אחת ושימוש בלפחות 6 חומרים בעלי ניתוח מחזור חיים מעניק 1.5 נקודות. בין משפחות המוצרים שלנו המציעות כבר היום ניתוח מחזור חיים ניתן למצוא את Kerakoll, Penetron, MC, וטיח גבס 540.

 

סעיף 4.6 | חומרים בשימוש חוזר

המטרה של סעיף זה היא לעודד שימוש חוזר ברכיבים, מוצרים וחומרים אשר קיימים באתר הבניה עצמו. כך, מופחת השימוש במוצרי גלם או משאבים מהטבע. אפשר להתייחס לזה כסוג של מחזור חומרים אשר סיימו את מחזור החיים שלהם, וייעוד שלהם למטרה או אלמנט אחר במבנה. התקן מעניק עד לחצי נקודה על שימוש חוזר בחומרים.

 

סעיף 4.7 | חיפוי וריצוף הבניין שלא באבן טבעית

הכוונה היא לעודד שימוש בריצוף ובחיפויים אשר אינם מאבן טבעית, כדי לצמצם את השימוש בחומרים מחציבה.

כידוע, חציבת חומרי גלם פוגעת בסביבה ומכלה את המשאבים הטבעיים שלנו. על פי התקן, מבנה אשר החיפוי והריצוף בו יהיו 80-90% שלא מאבן טבעית, יקבל עד 3 נקודות צבירה בדרך לקבלת הכוכב הראשון לבניה ירוקה.

התקן מבדיל בין ריצוף וחיפוי חוץ, בו ניתן לצבור 2.5 נקודות, לבין ריצוף וחיפוי פנים המעניק 0.5 נקודות.

כיום ישנם מוצרים רבים המהווים תחליף לשימוש באבן טבעית. לדוגמא, הטיח המינראלי הצבעוני MONOREX (מונורקס) מבית PAREX.

מדובר בטיח מינראלי לחפוי חיצוני אשר ניתן ליישם בשכבה אחת אוטמת ונושמת. שימוש בטיח זה מהווה גם תרומה ידידותית לסביבה, שכן הוא מייתר את השימוש בטייחים שחורים ובכך מצמצם פסולת באתר (מעבר ליתרונות של החיסכון בזמן, חומרים ועלויות). הטיח המינראלי עמיד לשנים רבות וניתן לחדש אותו ללא צורך בקילוף השכבה הישנה.

ה-MONOREX מאפשר קבלת ניקוד הן על סעיף 4.7 והן על סעיף 4.4 (חומרים ממקור אחראי) שכן לחברה יש תווי ISO המעידים על האחריות החברתית של PAREX.

 

שותפים טבעיים למעבר לתקן ירוק

א.צ. טכנולוגיות מובילה את מהפיכת החומרים הירוקים בישראל. אנחנו מייעצים, מדריכים, ומעניקים לכל לקוח, יזם וקבלן ידע, כלים ואפשרויות לצבור יותר נקודות ירוקות. הצוות הטכני המקצועי שלנו מלווה את צוות הפרויקט באתר, מסייע בפתיחות מלאכה ומדריך על שימוש נכון בחומרים ובפתרונות.

אנו כאן כדי לבנות עתיד ירוק יותר לכולנו. הצטרפו אלינו לעולם שלם של פתרונות ירוקים וידידותיים לסביבה.