לשיחה עם נציג
תפריט

אמנם ענף הבניה נתפס כ"late adapter" בכל הקשור לטכנולוגיה, אך בתקופה בה כולם מדברים על קידמה טכנולוגית וחדשנות, גם ענף הבניה נכנס לזירה. הפעם, נדבר על הקשר בין החדשנות לבניה ירוקה, ואיך זה הופך את ענף הבניה ליעיל, איכותי, חסכוני וירוק יותר.

 

לקרוא תיגר על הקיים הוא דבר הכרחי. תחשבו שחלק מהמהפכות הגדולות ביותר שידע העולם התחילו מאדם אחד שלא לקח את המובן מאליו, כמובן מאליו. החל מהמצאת הנורה החשמלית, הטלפון, המחשב ועד לטלוויזיה, רכבים ומכונות, המרדף אחר הקידמה והשינוי היה טבוע בנו עוד משחר ההיסטוריה.

מבחינתנו, כל דבר הוא בלתי אפשרי עד שמוכיחים אחרת. אנחנו תמיד ממציאים את עצמנו מחדש, מחפשים לפרוץ גבולות ומנסים לייצר את היוצא מן הכלל. גם בענף הבניה, הנחשב שמרני ומסורתי, קידמה טכנולוגית וחדשנות הינן נחוצות ומחויבות למציאות. אמנם ענף הבניה נתפס כ"late adapter" בכל הקשור לטכנולוגיה, אך החדשנות מייצרת עבור הענף ערך, שיהפוך אותו ליעיל, חסכוני ואיכותי יותר.

 

חדשנות בשירות הבניה הירוקה? | חושבים ירוק מהצעד הראשון

 

אחת המגמות המובילות היום בענף הבניה בארץ ובעולם היא בניה ירוקה. חברות הבניה ואנשי המקצוע בתחום הבינו בשנים האחרונות שעל ענף הבניה להתגייס למשימה העולמית של שמירה על הסביבה.

בניה ירוקה היא בניה בת קיימא, כזו אשר מבקשת ליצור סביבה מחיה, מגורים ועבודה בריאה יותר על ידי חיסכון במשאבים ובאנרגיה, שימוש בחומרים שאינם מזהמים וצמצום הנזק הנגרם למרחב הסביבתי והקהילתי. המטרה היא ליצור סביבה פנימית בריאה יותר לשוהים במבנה וליצור סביבה חיצונית בריאה יותר לטבע.

איך משיגים את המטרה? יוצרים חלופות מתקדמות לתהליכים, מערכות וחומרים בענף הבניה. איך עושים את זה בפועל? מתכננים מערכות מתקדמות ויעילות לחיסכון באנרגיה ומים, משתמשים בחומרים שתהליכי הייצור שלהם מפחיד בפליטת זיהומים לאוויר ולסביבה, מתייחסים למחזור חיי המוצר ולאופן השפעתו על הסביבה במהלך שנות קיומו (LCA), משתמשים בחומרי בניה בעלי תו ירוק, כאלו אשר אינם מזהמים, חומרים ממוחזרים או ניתנים למחזור ועוד. לדוגמא, תכנון תהליכי ייצור אשר יעשו שימוש חוזר בתוצרי לוואי שונים של תהליך הייצור הראשי של החומר, שימוש בחומרים ממוחזרים ומתכלים, טיפול יעיל בפסולת (כדי למנוע תמונות של נחלים ואגמים מלאי פסולת ייצור. זוכרים את התמונות הללו?), תכנון מערכות מים המאפשרות מחזור מי גשמים, תכנון מבנים בעלי תאורה וכיווני אוויר אשר יאפשרו תאורה ואוורור טבעיים למבנה ועוד.

בזכות פיתוחים טכנולוגיים חדשניים וההתקדמות הטכנולוגית הקיימת היום, ניתן לפתח חומרי בניה ירוקים אשר אינם מזיקים לסביבה, מאפשרים עבודה יעילה וחסכון במשאבים, אינם מייצרים פסולת עודפת באתרי הבניה, אינם פולטים ו/או הפליטה שלהם לסביבה מופחתת ועוד.

 

ענף הבניה, התקן לבניה ירוקה ומה שביניהם

 

במרץ 2021 יחל להיכנס לתוקף התקן הישראלי לבניה ירוקה, ת"י 5281, ויהפוך בהדרגה למחייב עבור כל סוגי המבנים. כבר היום ניתן לראות את השינויים שהוא יוצר בענף הבניה. התקן מאפשר צבירת נקודות בפרמטרים שונים, כאשר כל פרויקט מקבל דירוג של 1-5 כוכבים. התקן מעניק יתרון לפרויקטים שבהם נעשה שימוש במערכות ובחומרים ירוקים ואקולוגיים, כמו גם בטכנולוגיות מתקדמות ותכנון נכון שמצמצמים את הפגיעה באיכות הסביבה.

בניה ירוקה כרוכה באתגרים רבים, החל משלב התכנון, דרך בחירת חומרי הבניה והובלתם לאתר, וכלה בהתמודדות עם ליקויים ומפגעים העלולים לצוץ במהלך הפרויקט. הפיכת התקינה למחייבת שמה זרקור על החשיבות שבשמירה על הסביבה. ענף הבניה נחשב לאחד מהמזהמים הבולטים של הסביבה, כאשר הוא אחראי לכ-40% מהפסולת העולמית, מפליטות ה-CO2 לאוויר ומניצול המשאבים הטבעיים. מכאן חשיבותה הרבה של התקינה, השימוש בפתרונות ירוקים, ייעול תהליכים בשטח והפחתת זיהום באתרי הבניה ועוד. כך, גם העוסקים במלאכה בענף הבניה וגם הצרכנים הסופיים (השוהים במבנים) יהנו מתוצר ירוק יותר, עמיד יותר וחסכוני יותר.

ומאיפה מתחילים? איך מיישמים ומביאים לידי ביטוי את ההתקדמות הטכנולוגית אל תחום הבניה הירוקה? פשוט. מסתכלים על שרשרת התכנון של הפרויקט, ומנסים לראות היכן ניתן לצמצם פסולת, לחסוך בעלויות, להשתמש בחומרים ירוקים ועוד. ולכך, הבאנו דוגמא חיה.

 

האתגרים של האתמול הם החדשנות של המחר | צמנט וגבס

 

עם ניסיון של שנים בענף הבניה, הקשבה לצרכי הלקוחות בשטח וצפייה בהתמודדויות ובתקלות העולות באתרים, נחשפנו לתופעה מוכרת וידועה בה נתקלים אנשי מקצוע רבים. כשמדובר על איטום קירות גבס בחדרים רטובים (לוחות ו/או בלוקים), כל קבלן, יועץ או מנהל פרויקט מכירים את בעיית החיבור בין צמנט לגבס- לא ניתן ליישם את האחד על גבי השני ללא שכבת פריימר מתאימה אשר תסייע בהידבקות ובהתקשרות של שני החומרים.

מדוע? כל יישום ישיר של חומר איטום צמנטי על גבי תשתית גבס יוביל לתוצאה של התנתקות חומר האיטום מהתשתית, התפרקות החומרים ולכשל במערכת. הסולפטים המצויים בגבס למעשה "תוקפים" את הצמנט- הגבס "שותה" את המים מהתערובת הצמנטית, מתנפח ואינו מאפשר התחברות של החומרים, בעוד שהתערובת הצמנטית נסדקת ומתנתקת מהתשתית כתוצאה מייבוש מהיר מידי. כדי למנוע תופעה זו מיישמים  שכבה מקשרת (פריימר) אשר נועדה להבטיח הדבקות מיטבית של האיטום הצמנטי לתשתית הגבס (לוח/בלוק).

 

איטום צמנטי

בתמונה: מריחת חומר איטום על גבי פריימר, תשתית גבס

 

מה המשמעות מבחינת פרויקטים? ראשית, הצורך ביישום פריימר בין שני החומרים מוסיף שלב בתהליך העבודה, מאריך את זמן הביצוע וכמו שכולם יודעים כל שכבה היא מקור לתקלה. שנית, איטום תשתיות גבס בחדרים רטובים בחומר איטום צמנטי מחייב שימוש בפריימר לשיפור ההדבקות. כלומר, יותר חומרים, יותר שלבים ומבחינת הסביבה  – יותר פסולת וזיהום באתר.

 

אז איך יוצרים מהפיכה? | חדשנות.

 

היופי בחדשנות היא שלעיתים לא נדע שהיינו זקוקים לפתרון מסוים, עד שהוא מונח לפנינו ומשנה את המציאות שלנו. בענף המתפתח באופן תמידי, כזה שטכנולוגיות חדשות ופתרונות מתקדמים מייעלים תהליכים רבים בו, היה זה מתבקש לתת מענה לסוגיית החיבור בין צמנט לגבס.

מצוידים בניסיון של שלושה עשורים בפיתוח מוצרים בכלל ובתחום האיטום הצמנטי בפרט, התחלנו במעבדות קבוצת א.צ. בתהליך מחקר ופיתוח למציאת פתרון לחיבור בין הצמנט לגבס.  בשיתוף פעולה הדוק עם חברות הבניה המובילות בענף, ביצענו ניסויי מעבדה וניסויים ויישומים בשטח, עד אשר מצאנו את הפתרון המושלם מבחינת חומרי הגלם, הייצור והיישום. כל זאת, בליווי צמוד של מחלקת המו"פ והמחלקה הטכנית. לבסוף, שנים של מו"פ הולידו את פריצת הדרך הבאה בתחום האיטום הצמנטי- קוטפלקס E-701.

קוטפלקס E-701 הינו חומר איטום הצמנטי אשר ניתן ליישמו על תשתיות גבס ללא צורך בפריימר. ואם זה לא היה ברור עד עכשיו, אז כמובן שהוא מוצר בעל תו תקן ירוק ועומד בדרישת תקן ישראלי 6422.  את הסודות המקצועיים לא נגלה כאן (מן הסתם), אך כן נאמר שמדובר בתערובת המכילה חומרים מינראליים, צמנט ומוספים הידראוליים אשר מתגברת על בעיית הסולפטים שתוקפים את הצמנט.

 

 

תו ירוק

 

מעבר לחידוש הטכנולוגי פורץ הדרך, לקוטפלקס E-701 ישנן גם משמעויות ירוקות. השימוש בחומר מבטיח שימוש בפחות מוצרים באתר (משמע פחות שקי חומר באתר), הוא בעל תו ירוק והוא מעניק קרדיט לצבירת נקודות לתקן בניה ירוקה 5281.

 

השינוי מתחיל כאן

 

בענף הבניה, הקיימות, איכות הסביבה והשאיפה לבנות עולם טוב יותר ובריא יותר, מתחילים משלב הרעיון וממשיכים במחקר ופיתוח חומרי בניה ידידותיים לסביבה ולמשתמש. ביכולתנו לרתום את הקדמה הטכנולוגית עם האפשרויות האין סופיות הטמונות בה וליצור סביבה בריאה יותר. זה מתחיל בשינוי תפיסתי, בהתייעלות אנרגטית, בשימוש במשאבים טבעיים ומתכלים אשר אינם מזהמים או פוגעים בסביבה ובפיתוח חומרים ירוקים ובריאים גם למיישמי העבודה וגם לסביבה.

בניה ירוקה היא כבר מזמן לא רק סיסמא, היא דרך חיים, דרך פעולה. זוהי חובתנו לבנות ירוק ולשמור על כדור הארץ, על הטבע ועלינו. לכן, היה זה ברור כי הפיתוח החדש יהיה ברוח הבניה הירוקה.