לשיחה עם נציג
תפריט

לענף הבניה השפעות סביבתיות רבות, הנובעות לא רק משיטות התכנון והבניה אלא גם מהמוצרים בהם משתמשים לצורך בניית המבנה. צמצום ההשפעות הסביבתיות הללו תיצור יתרון לחברות אשר ירתמו למסע הנקרא "בניה ירוקה" ויקדמו את כולנו באופן משמעותי לעבר עולם ירוק ובריא יותר, לנו ולטבע הסובב אותנו.

 

מדוע צריך תקן לבניה ירוקה?  

 

על מנת להנגיש מידע ליועצים, קבלנים, יזמים, אדריכלים ומתכננים, המועצה הישראלית לבניה ירוקה והמשרד להגנת הסביבה איחדו כוחות ופיתחו מעטפת ידע אשר כוללת מדריכים, מידע, מקורות והנחיות לבניה ירוקה. הרעיון הוא להטמיע את החשיבה הסביבתית ולאחר מכן, את הכלים ליישומה.

התקן כולל היבטים שונים אשר מקיימים את הבניה הירוקה, כדוגמת תכנון המרחב והמעטפת של המבנה, יישום של מערכות תשתיות וטכנולוגיות מתקדמות החוסכות באנרגיה ומים, שימוש בחומרים ומוצרים ידידותיים לסביבה ומתן דגש על ערכים חברתיים, תרבותיים וסביבתיים. באמצעותו, ניתן למדוד את מידת ההשפעה של הבניינים על הסביבה.

יזמים, קבלנים ומקבלי החלטות רבים נתקלים באתגרים בכל הנוגע לבניה הירוקה. בין אם מדובר בשלבי התכנון, בחירת חומרי הבניה, קביעת רמת התרומה הסביבתית של המוצרים או המערכות שבשימוש ועוד. ככלל, יישום תקנים חדשים בפועל הוא תהליך שלוקח זמן, בעיקר בשל הפערים בין דרישות התקן לידע של העוסקים במלאכה. לכן, הכנו עבורכם תקציר קצר של התקן בכלל ועל פרק החומרים בפרט.

 

תקן 5281 לבניה ירוקה | שמונה פרקים לתקן

 

התקן לבניה ירוקה (ת"י 5281) מכיל שמונה פרקים הכוללים מגוון נושאים וקריטריונים באמצעותם ניתן להגדיר מה רמת ה"תרומה" הסביבתית של המבנה. התקן מתייחס למבנים חדשים ולמבנים משופצים, וחל על בנייני מגורים, מוסדות חינוך, בנייני משרדים, מוסדות בריאות, בנייני מסחר ותעשיה, בנייני תיירות ובנייני התקהלות ציבורית. שמונת הפרקים מתייחסים לכלל הגורמים הנוגעים לבניית מבנה אשר אותם יש לקחת בחשבון- אנרגיה, מים, קרקע, חומרים, פסולת, בריאות ורווחה, תחבורה וניהול וחדשנות.

לכל אחד מהפרקים הללו יש ניקוד שניתן לצבור, כאשר צבירת ניקוד מזכה בכוכבים לבניה ירוקה ולתואר "בניין ירוק". חשוב לשים לב כי ישנם פרקים בהם יהיה ניקוד אשר הינו תנאי סף לקבלת כוכב ותואר "בניין ירוק" על פי התקן. מלבד אותם תנאי סף (אשר מהווים כ- 11.5-18.5 נקודות מסך הנקודות שיש לצבור), ניתן לבחור מבין מאפיינים שונים בהם נדרש הבניין לעמוד כדי לצבור את הניקוד הנדרש.

 

מהו הניקוד הנדרש?

דירוג מינימום נקודות שיש לצבור לתואר "בניין ירוק" (בבניה חדשה)
כוכב 1 55
2 כוכבים 65
3 כוכבים 75
4 כוכבים 83
5 כוכבים 90

 

לפי הטבלה, ניתן לראות כי כדי לזכות בכוכב אחד יש להגיע למינימום של 55 נקודות. לאחר שפרויקט מסוים עמד בדרישות הסף (כלומר, השתמש במוצרים או מערכות שחייב להשתמש בהם על מנת לקבל מינימום של כוכב אחד), יש לפרויקט חופש מסוים בבחירת הקריטריונים לפיהם יוערך הבניין.

חשוב לדעת! לכל קטגוריה (ולסעיפים שהיא מכילה) יש רף ניקוד, אך כל מוצר או מערכת יכולים לצבור נקודות מסעיפים וקטגוריות שונים בתקן (כמו "כפל מבצעים" שכולנו מכירים).

לא רק תנאי סף

מלבד עמידה בתנאי סף בקריטריונים שונים בתקן (מתוך שמונת הפרקים), ישנה דרישה מחייבת מינימלית לדירוג אנרגטי ברמה C לבניין על פי ת"י 5282. דירוג זה מהווה כשליש מסך הנקודות הנדרשות לקבלת כוכב אחד לבניין ירוק.

 

פרק החומרים בתקן | באילו חומרים להשתמש?

 

נושא החומרים הוא אחד הנושאים החשובים שבהם עוסק תקן הבניה הירוקה. מטרת פרק החומרים היא לוודא שחומרי הבניה שבהם משתמשים בפרויקט הם חומרים בעלי תו ירוק שמביאים למינימום פגיעה בסביבה, חומרים ממוחזרים או שניתנים למחזור, שאינם מזהמים ואשר עומדים בתקנים מקומיים ובינלאומיים.

כמו כן, התקן שם דגש גם על שימוש בחומרים מייצור מקומי אשר תורמים בין השאר לכלכלה המקומית, ואשר השינוע שלהם לאתר הוא זול וחסכוני. כמו כן, התקן מבקש לוודא שהחומרים מגיעים ממקור אחראי ומוסמך, אשר בודק את מוצריו על פי תקנים בינלאומיים מוכרים כדוגמת ה- EPD וה-LCA.

 

ירוק זה משתלם | התועלת גוברת על העלות

 

אחד היתרונות הגדולים של בנייה ירוקה, מעבר להתחשבות המתמדת באיכות הסביבה, הוא התכנון קדימה לקיימות ולחיסכון בהוצאות על אנרגיה ומים. בתכנון ובבנייה של בנין ירוק נלקחים בחשבון מאפיינים שונים של המבנה, כמו חשיפה לאור טבעי והשלכותיה על השימוש בחשמל, רמת הבידוד של המבנה, המשפיעה גם היא על צריכת החשמל, ויישום של מערכות מים מתקדמות שיאפשרו חיסכון מיטבי במים. כשמצרפים את כל זה לחיסכון הנובע משימוש בחומרי בנייה מתקדמים ובטכנולוגיות חדשות המונעות נזקים ועלויות תיקון גבוהות, מתקבלת משוואה ברורה – בטווח הארוך משתלם לבנות ירוק.