לשיחה עם נציג
תפריט

ענף הבניה מהווה את אחד ממנועי הצמיחה הכלכליים המרכזיים בארץ ובעולם כולו. ככזה, הוא גם נמנה בין הגורמים המובילים בזיהום ובפגיעה באיכות הסביבה. אז איך ענף הבניה יכול להמשיך לצמוח מבלי לפגוע באיכות הסביבה ובטבע? עם בניה ירוקה.

כענף משמעותי בחיינו אשר מהווה מנוע צמיחה כלכלי משמעותי, ענף הבניה מהווה גורם מרכזי בפגיעה באיכות הסביבה. אם נסתכל על קצת נתונים מספריים, כ-40% מפליטת CO2 לאוויר נובעת כתוצאה מפעילות ענף הבניה, כ-35% ממשאבי הטבע מנוצלים בתהליכי בניה למיניהם, ענף הבניה אחראי על כ-38% מהפסולת העולמית (אשר מוצאת דרכה אל הטבע) ובשנים האחרונות החלו אף לדבר על תסמונת הבניין החולה, אשר מקשרת בין חומרי הבניה ואיכותם לבין פגיעה בבריאות האדם.

כשתמסתכלים על הנתונים, אי אפשר להתעלם מההשפעה שיש לענף הבניה על איכות הסביבה. מאידך, ענף הבניה רק צומח וגודל עם השנים, יותר ויותר מבנים קמים וההתרחבות שלנו על פני כדור הארץ היא בלתי נמנעת ואף נחוצה. אז איך שומרים על הסביבה ועל המשאבים הטבעיים המידללים שלנו, כשלא ניתן למגר את אחד מגורמי הזיהום המשמעותיים שלה? בונים ירוק.

מהי בניה ירוקה?

הבניה הירוקה נועדה ליצור סביבה בריאה יותר עבור השוהים במבנה ומחוצה לו, על ידי תכנון ויישום של מערכות וחומרי בניה ירוקים, ידידותיים לסביבה וברי קיימא. בניינים ירוקים יוצרים סביבה פנימית בריאה ואיכותית יותר עבור השוהים במבנה ושומרים על הסביבה והטבע על ידי חסכון במשאבים, צמצום נזק, זיהום ופסולת סביבתית ושימוש בחומרים לא רעילים.

הבניה הירוקה מתחילה מתכנון המבנה, המערכות והתפעול שלו. החל מתכנון מערכות החוסכות בצריכת חשמל, מים ואנרגיה, ניהול התשתיות והסביבה של המבנה ועד לתכנון החומרים בהם ישתמשו במהלך הבניה. החומרים בהם משתמשים בבניינים ירוקים הינם בעלי תו ירוק, תווי EPD ו-LCA, מעניקים נקודות LEED לבניה ירוקה, מכילים חומרים ממוחזרים, ניתן למחזר אותם בסוף השימוש שלהם, חומרים אשר אינם פולטים גזים רעילים לאוויר ועוד.

בונים היום את העתיד של המחר | למה בניה ירוקה?

מהן ההשפעות של הבניה הירוקה?  

השפעות כלכליות

הבניה הירוקה היא בניה יעילה יותר. באמצעות תכנון מערכות מתקדמות, ניתן לחסוך עד 28% בצריכת האנרגיה והמים במבנה (בהשוואה לבניית מבנה שלא על פי עקרונות הבניה הירוקה). באמצעות שימוש בחומרי בניה ירוקים, שימוש חוזר בחומרים ומחזור של חומרים בבניינים חדשים ניתן לצמצם פסולת באתרי הבניה (הן מפעולות הריסה והן מפעולות בניה). באמצעות שימוש במערכות, טכנולוגיות חדשניות ומוצרים ברי קיימא ניתן לשפר את ביצועי המבנה ולחסוך בעלויות התחזוקה שלו.

השפעות חברתיות

הבניה הירוקה מגנה על המערכת האקולוגית שלנו ועל משאבי הטבע ההולכים ומידללים. הבניה הירוקה שמה דגש על כלל הגורמים הרלוונטיים הנוגעים למבנה, החל מעובדי הבניה, מנהלי הפרויקטים והמשתמשים העתידיים של המבנה. עבור על אלו, הבניה הירוקה מספקת סביבה בטוחה ובריאה יותר, על ידי חשיבה על הצרכים העתידיים של המשתמשים במבנה וסביבתו, חומרים אשר אינם מזיקים לסביבה ואינם פולטים מזהמים לאוויר ובעיקר, שמירה על סביבה בריאה, ירוקה ומלאה בטבע עבור הילדים שלנו.

השפעות בריאותיות

תסמונת הבניין החולה מתייחסת להשפעות בריאותיות שיש למבנה על בריאות האדם. כאנשים השוהים מרבית מזמננו בתוך מבנים, תסמינים כדוגמת כאבי ראש, קשיי נשימה, סחרחורות ועוד. תסמינים אלו מופיעים כתוצאה מתאורה לא מספקת, מערכות אוורור לא מספיק תקינות, חומרי בניה אשר פולטים לסביבה במהלך חייהם וכדומה. בניה ירוקה עונה על בעיות אלו באמצעות תכנון מערכות אוורור ותאורה, שימוש בחומרים בעלי תו ירוק, תווי EPD ו-LCA, חומרים אשר מעניקים נקודות LEED לבניה ירוקה, מוצרים וחומרים שאינם פולטים מזהמים ותרכובות נדיפות לסביבה. כתוצאה מכל אלו, ניתן להפחית תסמינים אלו ולשפר את הפרודוקטיביות של האדם בכ-25%.

בניה ירוקה לפי התקן – ת"י 5281

התקן הישראלי לבניה ירוקה (ת"י 5281) מהווה מעין מדריך לאיך לבנות ירוק. התקן מתייחס למספר פרקים הלוקחים בחשבון פרמטרים שונים בעת בניית המבנה, כאשר אחד מהפרקים הללו הוא פרק 4- החומרים בהם משתמשים במבנה. לפרק שבעה סעיפים המתייחסים לחומרים ומוצרים בעלי תו ירוק, חומרים ממקור אחראי, חומרים בייצור מקומי, חומרים ממוחזרים וכאלו הניתנים למחזור בסוף חייהם, והפחתת השימוש באבן טבעית.

התקן מעניק לכל סעיף רף נקודות מסוים, כאשר ניתן לצבור ניקוד בכל סעיף ובסוף התהליך לסכום את סך כל הנקודות שנצברו בפרק זה. כמו בפרק החומרים, גם בפרקים האחרים בתקן ניתן לצבור נקודות, כאשר סך כל הנקודות המתקבלות בסך כל הפרקים מהווה למעשה את הניקוד הירוק של הבניין. לפני ניקוד זה מקבל כל בניין "כוכבים" לבניה ירוקה, כאשר ניתן לצבור החל מכוכב אחד ועד לחמישה כוכבים.

בונים ירוק עם א.צ.

כשניצני הבניה הירוקה להתפשט בעולם, החלה לחלחל המשמעות העמוקה והרחבה שיש לבניה ירוקה עלינו ועל העתיד שלנו. וכספקית חומרים מובילה, אנו פועלים להטמעת הבניה הירוקה בענף למען הבריאות והעתיד שלנו, של הילדים שלנו ושל הסביבה שלנו.

איכות הסביבה והשאיפה לבנות ירוק ובריא יותר, מלווים אותנו בפיתוח, ייצור ושיווק פתרונות ירוקים הכוללים חומרי גמר, איטום צמנטי, שיקום ותיקון בטון, דיוס ועיגון, חיזוק מבנים, ציפויים ועוד. לחומרים הירוקים שלנו יש תו ירוק, הם בעלי תו תקן LCA\EPD, תו תקן סינגפורי וחלקם אף מעניקים נקודות לבניה ירוקה ע"פ תקן LEED.

מעבר לפיתוחים מקומיים, ירוקים וידידותיים לסביבה, אנו משתפים פעולה עם חברות בינלאומיות הדוגלות בבניה ירוקה, ביניהן KERAKOLL, MC, PENETRON, PAREX ועוד. חברות אלה, אשר בבעלותן תווי אחריות סביבתית ותווי EPD ו-LCA, מעמידים את הבניה הירוקה בחזית ופועלים ליישומה.

אז איך שומרים על הסביבה ועל המשאבים הטבעיים המידללים שלנו? בונים ירוק. ומתחילים מעכשיו.

א.צ. עוטפים אותך בירוק.